LNVF / Naujienos / Greitai išblunkantys užrašai neleidžia apginti vartotojų teisių

Greitai išblunkantys užrašai neleidžia apginti vartotojų teisių

Greitai išblunkantys užrašai neleidžia apginti vartotojų teisių

Kreipimąsį paskatino užsieniečių pastebėjimas viename Vilniaus restorane, gavus EKA kvitą. Sunku buvo įžiūrėti mokėtiną sumą.
Pasiteiravus, padavėjas turėjo eiti prie kasos aparato pas geriau matančią kolegę, pasitikslinti. EKA kvito skaitymas, dėl mažo
šrifto dydžio, iššaukia poreikį pirkėjui turėti papildomas didinamąsias optines priemones, norint likti neapgautam, einant
apsipirkti į parduotuvę ar kavinę. Taip pat pastebėta, kad tokių didinamųjų lęšių reikia ne tik paprastiems pirkėjams kavinėse,
bet ir kai kuriose degalinėse.
Atkreiptinas dėmesys į UAB "Norfa" išduodamus EKA kvitus. Kvito šriftas, atrodo, skirtas ypatingai gerą regą turintiems asmenims.
Mikroskopinio dydžio raidės ir skaičiai liejasi, tarpai tarp eilučių minimalūs. Tai klaidina pirkėją bei neleidžia įsigilinti
į kvito turinį.

Pastebėta, kad prekybos centruose gana dažnai lentynoje nurodyta prekės kaina su prie jos padėta lentelė (pvz. "Akcija- 30 proc.
nuolaida") neatitinka realybės. EKA kvite nurodytoms prekių kainoms nuolaida nepritaikoma, nes "Akcijos" lentelė neva dėl kitų pirkėjų
kaltės buvo atsidūrusi ne prie tos prekės, "Akcija" galioja tik tam tikros kortelės turėtojams, buvęs "Akcijai" skirtų prekių kiekis
jau išparduotas, o neva kažkuris parduotuvės darbuotojas nespėjo iš lentynos pašalinti "Akcijos" lentelę. Panašūs prekybos centrų
pardavėjų paaiškinimai yra labai gerai žinomi tiek jų darbdaviams, tiek bent kiek akylesniems pirkėjams. Dėl mažo EKA kvitų šrifto,
pirkėjas dažnai neįsigilina į kvito informaciją ir lieka apgautas.
Su šia problema nuolat susiduria ne tik eiliniai pirkėjai, vartotojai, bet ir įmonių buhalteriai, apskaitos specialistai. Tokių darbuotojų
akys ypač pavargsta.

Šiuo metu galiojančiuose teisės aktuose, reglamentuojančiuose EKA darbą, nėra nustatyti jokie minimalūs reikalavimai EKA kvitų
šriftui. EKA naudotojai, savo nuožiūra patys nusistato šrifto dydį ir tarpus tarp eilučių, o EKA aptarnaujantys specialistai, nesant
tiksliam reglamentavimui, įvykdo kliento reikalavimus. Manome, kad šią problemą nesunku išspręsti teisės aktuose nustatant EKA
spausdinamiems kvitams keliamus minimalaus šrifto bei tarpo tarp eilučių, reikalavimus Siekdami skaidrumo ir įvertinę praktiką, siūlome EKA darbą reglamentuojančiuose teisės aktuose nustatyti, kad EKA fiskaliniuose kvituose:        *
žodžiai čekiuose pradėti rašyti didžiosiomis raidėmis, kurių aukštis ne mažiau 2,8-3,0mm; mažosios raidės - ne mažiau 1,8-2,4mm aukščio su normaliu tarpu tarp raidžių; minimalūs tarpai tarp eilučių atitinkamai 1,0-1,2mm arba daugiau; skaičių aukštis 2,8-3,0mm ir daugiau, o jų plotis proporcingas.

Tokie reikalavimai nėra pertekliniai ar neįgyvendinami. Pateikiame kelis geros praktikos pavyzdžius, jau veikiančius Lietuvoje, t. y.
prekybos centrai „PRISMA“, „IKI“, „RIMI“. Iš degalinių pagirtini užsieninio kapitalo įmonės - „Statoil Lietuva", kur EKA kvito šrifto dydis, tarpai tarp eilučių ir raižių bei simbolių yra pavyzdiniai. Iš dalies gali būti priimtinais laikomi ir „Baltic Petroleum“, ypač žinant, kad tai lietuviškas tinklas.

Atkreiptinas dėmesys ir į EKA kvitų popieriaus kokybę. Vieno iš LR Vyriausybės posėdžio metu, LR finansų ministras p. R. Šadžius išsakė kritiką EKA kvitų popieriui, kaip greit išblunkančiam ir nesaugojančiam informacijos. Įvertinę turimą informaciją apie Lietuvoje veikiančius EKA popieriaus tiekėjus, pritariame Finansų ministro pastaboms. Asociacijai žinoma, kad kai kurie tiekėjai, perka ir importuoja pigesnį, Azijos šalyse pagamintą EKA popierių, kuris neatitinka EKA kvitų popieriui teisės aktuose keliamus reikalavimus.

Tokį rinkos poreikį diktuoja ne tik kaina, bet ir EKA naudotojų noras, kad EKA kvitai nesaugotų atspausdintos informacijos teisės
aktuose nustatytą terminą ( 10 metų). Pirkėjams neturint EKA pirkimo kvito informacijos, neįmanomas pirkėjų teisių užtikrinimas -
prekės grąžinimą, keitimą ar sumokėtų pinigų už nekokybišką paslaugą susigrąžinimo, užtikrinimas. Tokie kvitai sudaro sunkumų kontroliuojančioms institucijoms teisingai ir tiksliai atlikti savo pareigas, apskaičiuoti mokestines prievoles, užtikrinti vartotojų teises ir pan. Nukenčia įmonių buhalterės, kurios atsako už apskaitos įrašų teisingumą, bet nebegali pagrįsti sąnaudų dėl išnykstančių-išblunkančių EKA kvitų. Šiuo atvejų būtų naudinga perimti kitų šalių praktika. Pavyzdžiui Italijoje, kiekvieno EKA kvito nugarinėje pusėje yra spausdinama informacija apie popieriaus tiekėją, jo turimus technines charakteristikas bei popieriaus kokybę patvirtinančius sertifikatus. Šie duomenys
spausdinami popieriaus gamybos metu. Išblukus tokiam kvitui, nesunkiai identifikuotas nesąžiningas tiekėjas, kuris atsako už savo gaminį.

Maloniai kviečiame įvertinti pateiktus pastebėjimus ir pasiūlymus bei imtis veiksmų, gerinančių sektoriaus teisinį reglamentavimą.
Manome, kad Lietuva turėtų lygiuotis į JAV, Japonijos ir ypač pirmaujančių Europos šalių praktiką, užtikrinančių teisingą ir vienodą rinkos reguliavimą bei tinkamą vartotojų teisių apsaugą.

Pagarbiai,
Asociacijos prezidentas Mindaugas Kiela

Komentarai

Norėdami komentuoti, turite prisijungti su savo vardu arba užsiregistruoti .

Pirm Antr Treč Ketv Penk Sat Sekm
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31