Pirm | Antr | Treč | Ketv | Penk | Sat | Sekm |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
31 |
2013-04-04 Skatinama alternatyva vartotojų ir verslininkų ginčų sprendimui
2013 m. balandžio 3 d. Teisingumo Ministerijoje vyko konferencija – diskusija „Neteisminio vartotojų ginčų sprendimo tobulinimas: vartotojų ir verslo savireguliacijos iššūkiai ir galimybės“, kurioje buvo pristatytas tyrimas dėl alternatyvių ginčų sprendimų tarp vartotojų ir verslininkų taikymo ir plėtros galimybių Lietuvoje. Renginyje dalyvavo valstybės institucijų, nagrinėjančių ginčus neteismine tvarka, vartotojų bei verslo organizacijų atstovai.
Alternatyvus Ginčų Sprendimas (AGS) – padeda vartotojams spręsti ginčus su prekybininkais, jei dėl įsigyto gaminio ar paslaugos kyla problemų. Kadangi šis ginčo sprendimo būdas yra naudojamas kaip alternatyva teismo procesui, šalims talkina neutralūs tarpininkai, kurie padeda išspręsti kilusį ginčą derybų būdu. Kai kurie subjektai gali veikti tik elektroninėje erdvėje, tokiais atvejais ginčą galima išspręsti išimtinai elektroninėmis technologijomis ir tai vadinama Elektroniniu Ginčų Sprendimu (EGS). Tai ypač pravartu sprendžiant ginčus kylančius elektroninėje prekyboje, kuomet vartotojas ir prekybininkas yra skirtingose šalyse. EGS ir AGS – didelis laimėjimas vartotojams, kadangi jie galės išspręsti kilusius ginčus neteisminiu būdu ir daug paprasčiau, greičiau ir pigiau.
Visuose ginčuose, kilusiuose iš sutartinių vartotojo ir verslininko santykių, vadovaujantis ES direktyva dėl vartotojų ginčų alternatyvaus sprendimo, bus galima taikyti tam tikrą AGS procedūrą. Visi ES vartotojai kilus problemoms dėl elektroninės prekybos sandorio, turės galimybę internetu EGS platformai pateikti skundą bet kuria pasirinkta oficialiąja ES kalba. Prekybininkas šios platformos pagalba sužinojęs, jog dėl jo pateiktas skundas, susisieks su vartotoju ir tuomet abi šalys susitars, kuris AGS subjektas padės išspręsti kilusį ginčą. Pasirinktas subjektas per EGS platformą gaus visą reikiamą informaciją, susijusią su ginču ir tuomet naudojant elektronines priemones visos reikiamos procedūros bus atliekamos internetu. Ginčų sprendimas negalės užtrukti ilgiau nei 90 dienų. Taip pat svarstoma įdiegti neteisminę procedūrą dėl žalos vartotojams atlyginimo.
Šiuo metu vartotojų ir pardavėjų paslaugų teikėjų ginčus ne teismo tvarka nagrinėja 5 valstybės institucijos: Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba, turinti bendrąją vartotojų ginčų nagrinėjimo kompetenciją, energetikos sektoriuje ginčus tarp vartotojo ir paslaugos teikėjos nagrinėja Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija ir Energetikos inspekcija, ryšių paslaugų sektoriuje – Ryšių reguliavimo tarnyba, o finansinių paslaugų sektoriuje – Lietuvos Bankas. Pastebima, kad visos vartotojų ir verslininkų ginčus nagrinėjančios institucijos Lietuvoje yra tik valstybinės. Lietuvoje piliečių pasitikėjimas valstybe vienas žemiausių ES, tai tiesiogiai turi įtakos ir pasitikėjimui valstybinėmis institucijomis – tik 39% Lietuvos piliečių tiki, jog valstybinės institucijos apgintų jų kaip vartotojų teises. Lietuvoje egzistuojantis AGS reguliavimas neužtikrina vieningos AGS sistemos, nėra aiškiai atskirtos institucijų kompetencijos, todėl kai kuriais atvejais institucijų kompetencija dubliuojasi. Lietuvoje egzistuojantis AGS reguliavimas neužtikrina vieningos AGS sistemos, nėra aiškiai atskirtos institucijų kompetencijos, todėl kai kuriais atvejais institucijų kompetencija dubliuojasi.
Susitikimo metu buvo svarstoma galimybė dalį ginčų perduoti vartotojų ir verslo asociacijoms. Konferencijos dalyviai sutiko, kad svarbu skatinti privačių vartotojų ir verslininkų ginčus sprendžiančių institucijų kūrimą. Pažymėta, kad vartotojų asociacijos Lietuvoje yra silpnos, joms nėra skiriama pakankamai finansavimo. Tuo tarpu verslo organizacijų atstovų nuomone, Lietuvoje privataus AGS mechanizmo sukūrimui dar nėra poreikio, kadangi tokių ginčų kol kas nėra daug ir dauguma jų išsprendžiami taikiu būdu. Be to, baiminamasi vartotojų piktnaudžiavimo savo teisėmis – jog jie ims skųsti bet ką ir dėl bet ko. Atstovas pažymėjo, kad didžioji dalis vartotojų ir prekybininkų ginčų išsprendžiami jau „prie prekystalio“, todėl papildomas ginčų nagrinėjimas vartotojų ar verslo asociacijose yra nereikalingas.
Nors šiuo metu nėra vieningai nuspręsta kaip įgyvendinti AGS, bet pirmieji žingsniai jau žengti - tobulinant AGS mechanizmą pradėtas kurti vieningas elektroninis portalas vartotojams bei siūloma sukurti standartinę kreipimosi formą, tam, kad AGS būtų lengviau prieinama ir suprantamesnė vartotojui.
Planuojama, jog EGS platforma pradės veikti 2015 m. pabaigoje.
Autorė Justina Žukauskaitė
Komentarai
Norėdami komentuoti, turite prisijungti su savo vardu arba užsiregistruoti .
Archyvas
- 2022
- 2021
- 2020
- 2019
- 2018
- 2017
- 2016
- 2015
- 2014
- 2013
- 2012
- 2011
- 2010
- 2009
- 2008
- 2007
- 2006
- 2005
- 1970